1.
Soundwave Studio, gevestigd
te Wijdenes, Kvk-nummer 70210748, wordt
in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
2.
De wederpartij van dienstverlener
wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
3.
Partijen zijn dienstverlener en
opdrachtgever samen.
4.
Met de overeenkomst wordt bedoeld
de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.
Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1.
Deze voorwaarden zijn van
toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en
leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
2.
Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen
is overeengekomen.
3.
De overeenkomst bevat voor
dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen
resultaatsverplichtingen.
Artikel 3:
Betaling
1.
Declaraties moeten binnen 14 dagen
na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben
gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
2.
Betaalt opdrachtgever niet binnen
de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige
aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat
moment is dienstverlener gerechtigd
de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn
betalingsverplichting heeft voldaan.
3.
Blijft opdrachtgever in gebreke,
dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De
kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de
opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke rente,
buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan
dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan
de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten.
4.
In geval van liquidatie,
faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de
vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
5.
Weigert opdrachtgever zijn
medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij
nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te
betalen.
Artikel 4: Aanbiedingen
en offertes
1.
Aanbiedingen zijn
vrijblijvend en
hooguit 1 maand geldig, tenzij
in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod
niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
2.
Levertijden in offertes zijn
indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan
geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
3. Aanbiedingen
en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5: Prijzen
1.De op aanbiedingen, offertes en
facturen genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde btw, tenzij
anders overeengekomen.
2.De prijzen van goederen zijn
gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde
kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden
voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van
de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
3.Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de
totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
4.Indien er geen vaste prijs is
overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden
vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van
dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht,
tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
5.Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de
dienstverlening een richtprijs worden afgesproken, waarbij dienstverlener
gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs meer dan
10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener
opdrachtgever tijdig weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten
vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
Artikel 6: Prijsindexering
1.
Dienstverlener
is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari te verhogen
conform de consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens.
Artikel 7:
Informatieverstrekking door opdrachtgever
1.
Opdrachtgever stelt alle informatie
die voor de uitvoering van de opdracht relevant is
beschikbaar voor dienstverlener.
2.
Opdrachtgever is verplicht alle
gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het
correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de
gewenste wijze ter beschikking te stellen.
3.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan
dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien
deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet
anders voortvloeit.
4.
Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de
betreffende bescheiden.
5.
Stelt opdrachtgever niet, niet
tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en
bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra
kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 8: Intrekking opdracht
1.
Het staat opdrachtgever vrij om de
opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
2.
Wanneer opdrachtgever de opdracht
intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte
onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 9: Uitvoering van de
overeenkomst
1.
Dienstverlener voert de
overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2.
Dienstverlener heeft het recht om
werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3.
De uitvoering geschiedt in
onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
4.
Het is de verantwoordelijkheid van
opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan
de opdracht.
Artikel 10: Contractduur
opdracht
1.
De overeenkomst tussen
opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders
voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
2.
Zijn partijen binnen de looptijd
van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een
fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever
dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11: Wijziging van de
overeenkomst
1.
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te
wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de
overeenkomst dienovereenkomstig aan.
2.
Indien
partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het
tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
Dienstverlener stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de
hoogte.
3.
Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of
kwalitatieve consequenties heeft, licht dienstverlener opdrachtgever hierover
zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
4.
Indien partijen een vast honorarium
zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan
in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding
van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12: Overmacht
1.
In aanvulling op het bepaalde in
artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens
opdrachtgever niet aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een
van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de
nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever
geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn
verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener kan worden verlangd.
Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers
of andere derden, stroomstoringen, computervirussen,
stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
2.
Indien zich een situatie als
hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn
verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn
verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie
30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst
schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
3.
Dienstverlener is in het geval als
bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van
enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand
enig voordeel geniet.
Artikel 13: Overdracht van rechten
1.
Rechten van een partij uit deze
overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande
schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een
beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14: Verzekering
1.
Opdrachtgever verplicht zich
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende
overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig
zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat
te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
2.
Opdrachtgever geeft op eerste
verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 15:
Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
1.
De bij opdrachtgever aanwezige
zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven
eigendom van dienstverlener totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs
heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn
eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
2.
Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden
voldaan, heeft dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten
totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van
schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat
geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
3.
Dienstverlener is niet bevoegd de
onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere
wijze te bezwaren.
4.
Indien zaken nog niet zijn
geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of
prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van
retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en
conform afspraak heeft betaald.
5.
In geval van liquidatie,
insolventie of surseance van betaling van
opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
Artikel 16: Hoofdelijke
aansprakelijkheid
1.
Als de opdracht wordt verstrekt
door meer dan één opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die
voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en de onderhavige
overeenkomst.
Artikel 17: Aansprakelijkheid
1.Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met
de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het
desbetreffende geval door de gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de
desbetreffende polis.
2.De
aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt
gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk
functioneren van de door dienstverlener bij de
uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden,
registers of andere zaken.
Artikel 18: Aansprakelijkheid
opdrachtgever
1.
Ingeval een opdracht wordt
verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen
hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan
dienstverlener verschuldigd zijn.
Artikel 19: Vrijwaring
1.
De opdrachtgever vrijwaart
dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de dienstverlener geleverde goederen
en/of diensten.
Artikel 20: Klachtplicht
1.
Opdrachtgever is verplicht klachten
over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan
dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is
hierop adequaat te reageren.
2.
Een klacht kan er in ieder
geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere
werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel
21: Intellectueel eigendom
1.
Tenzij partijen schriftelijk
anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele absolute
rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en
modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met
gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen,
maquettes, etc.
2.
De genoemde intellectuele absolute
rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van dienstverlener worden
gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze
worden gebruikt.
3.
Opdrachtgever verplicht zich tot
geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde
vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval
verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de
bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die
betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke
geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.
Artikel 22: Geheimhouding
1.
Opdrachtgever houdt de
informatie die hij (in welke vorm dan ook) van dienstverlener ontvangt en
alle andere informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of
redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel
informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de
andere dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige
maatregelen om te waarborgen hij de genoemde informatie ook
geheimhoudt.
2.
De in het eerste lid van dit
artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
a.
die op het moment dat
opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar
is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
b.
waarvan opdrachtgever kan
bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken
door dienstverlener;
c.
die opdrachtgever van een
derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan
opdrachtgever te verstrekken;
d.
die door
opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke
plicht.
3.
De in dit artikel omschreven
geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een
periode van drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 23 Boete op
overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel eigendomsrecht
1.Overtreedt opdrachtgever het
artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of intellectueel
eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een
onmiddellijk opeisbare boete van € voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € voor
elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van deze boete is
geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft
er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
2.Het verbeuren van de in het
eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen
afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast
de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 24: Toepasselijk recht
en bevoegde rechter
1. Op deze overeenkomst tussen dienstverlener en opdrachtgever is uitsluitend
het Nederlands recht van toepassing. De Nederlandse rechter is
bevoegd.
2.
Wanneer in een gerechtelijke
procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden als
onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen
onverminderd van kracht.